Jesienne smaki na talerzu. Jakie sezonowe warzywa królują w tym sezonie?

Początek jesieni wcale nie musi oznaczać końca sezonu świeżych roślin na naszych talerzach. Poza zbiorami owoców, orzechów oraz grzybów, wrzesień obfituje także w wiele kolorowych i smakowitych warzyw. Na które z nich warto zwrócić uwagę? Gdzie, poza polską kuchnią, wykorzystuje się te sezonowe skarby natury? Podpowiadamy!

Wiele warzyw, owoców oraz grzybów osiąga pełnię smaku oraz wartości odżywczych właśnie we wrześniu. W tym czasie znajdziemy w nich wiele cennych witamin, minerałów, błonnika oraz innych wartościowych mikroelementów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dodatkowo, korzystając z warzyw w sezonie, wydamy na nie znacznie mniej niż w pozostałych miesiącach, ze względu na ich wysoką dostępność. Jakie warzywa będą najlepiej smakować we wrześniu? Z pewnością w ich gronie znajdzie się: marchew, cebula, kalarepa, brokuł, kalafior, brukselka, por, pietruszka, kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta pekińska, karczochy, ziemniaki. 

Sezonowe warzywa warto wpleść do swojego menu nie tylko z przyczyn zdrowotnych, ale także ze względu na bogactwo ich smaku. Polska kuchnia charakteryzuje się szczególnym korzystaniem z dóbr sezonowości, która wyznacza pewien rytm naszej diety. Podobne podejście znajdziemy u wietnamsko-tajskich mistrzów kuchni.

Jakość i świeżość produktów w kuchni azjatyckiej są bardzo ważne. Oryginalne składniki, wysokiej jakości zioła i przyprawy, jak również sezonowe warzywa jako dodatki to podstawa naszych potraw. W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się także dania bezmięsne czy wegetariańskie, bazujące na świeżych warzywach. Dlatego zupełnie nie wyobrażamy sobie ich przygotowania z mrożonek – mówi Linh Ziółkowska, managerka restauracji Wi-Taj.

1-6

Cebula i marchew

Cebula to składnik wielu potraw kuchni polskiej, ale też kuchni wschodnich. Szczególnie w okresie jesiennym stanowi cenne źródło siarki, cynku, magnezu, fluoru, kwasu foliowego, żelaza, potasu, wapnia, krzemu, witamin z grupy B, C, K, E, A oraz błonnika pokarmowego. W daniach podkreśla smak, nadaje niezwykłego aromatu i zależnie od sposobu przyrządzenia – podkreśla ich ostrość lub słodycz. Z kolei marchew oryginalnie pochodzi z Azji, chociaż w naszej kuchni rodzimej znana jest bardzo dobrze. Warzywo pełne jest drogocennych witamin oraz wielu minerałów. W polskiej kuchni stosuje się ją zarówno w formie surówek, sałatek, jak i wszelkich zup, a nawet jako element ciast. Jak podkreśla dalej Linh Ziółkowska, w kuchni azjatyckiej marchew i cebula stanowią bazę wielu aromatycznych dań:

Sezonowa marchew oraz cebula dobrze komponują się m.in. w chrupiących, warzywnych nemach, potocznie zwanych sajgonkami. Wykorzystujemy je też jako składniki świeżych sałatek, a także jako dodatek do dań z makaronem. Znajdziemy je w uwielbianym przez naszych gości udon xao, czyli aromatycznym połączeniu makaronu udon w wersji mięsnej lub wege z dodatkiem grzybów i warzyw.

Kalarepa i brokuł 

Kalarepa to warzywo spokrewnione z sałatą, kapustą, brokułami, jarmużem i kalafiorem. Zawiera dużo witamin i składników mineralnych. Jest także źródłem witaminy C oraz witamin z grupy B. Młode kalarepy są chrupiące, delikatne w smaku, słodkawe, dlatego najlepiej jeść na surowo, np. jako dodatek do surówek lub sałatek. Starsze, nieco twardsze doskonale będą smakować podawane na ciepło – zarówno pieczone, jak i gotowane czy grillowane. Brokuł natomiast, zwany również zielonym kalafiorem, to cenne źródło witaminy C, która wzmacnia nasz organizm, dlatego warto włączać go do dań szczególnie w sezonie jesienno-zimowym. Znajduje się w nim także potas, fosfor, wapń oraz sód. Brokuł doskonale komponuje się w daniach z dużą ilością sera czy w towarzystwie aromatycznych sosów. Często wykorzystuje się go także jako bazę zupy-krem. Jak w kuchni azjatyckiej stosuje się te dwa warzywa? 

W kuchni azjatyckiej kalarepa oraz brokuły stanowią cenne dodatki. Marynowaną kalarepę wykorzystujemy m.in. w warzywnych spring rollsach z dodatkiem tofu. Jest ona także bazą lekkiej sałatki nom su xao, którą podajemy w towarzystwie marchewki, kolendry, chilli, sosu na bazie sosu rybnego, octu ryżowego oraz limonki. Brokuł stanowi zaś nieodłączny element azjatyckiego curry czy wspomnianego makaronu udon – komentuje restauratorka. 

Papryka i kapusta

Kolejnymi warzywami sezonowymi we wrześniu jest papryka oraz kapusta – pekińska, biała, jak i czerwona. Papryka charakteryzuje się niezwykłym smakiem i aromatem, które zawdzięcza obecności olejków eterycznych. Często stosowana jest jako dodatek do sałatek, zup czy gulaszów. Kapusta z kolei króluje w polskiej kuchni od dawna. Jest głównym składnikiem tradycyjnych potraw, takich jak bigos czy gołąbki. Ponadto zawiera witaminy z grupy B, A, E, K. Zarówno papryka, jak i kapusta często pojawiają się na polskich stołach jako dodatek do sałatek czy dań mięsnych. Można spotkać je także w potrawach kuchni azjatyckiej. 

Papryka w kuchni wietnamsko-tajskiej pojawia się zazwyczaj w towarzystwie wołowiny, np. jako dodatek do rostbefu. Na bazie kapusty przygotowujemy chrupiące azjatyckie sałatki i surówki, w tym nom bap cai, czyli klasyczną wietnamską surówkę – mówi Linh Ziółkowska.

W sezonie jesiennym warto wzbogacić swoją dietę o sezonowe warzywa, które pełne są naturalnych witamin i minerałów. Bogactwo wrześniowych dobrodziejstw, jak się okazuje, króluje nie tylko na naszych talerzach, ale też w restauracyjnych daniach. Kuchnia azjatycka pod tym względem jest niezwykle różnorodna, co zdecydowanie jest jej atutem. 

Agnieszka Boryna
Agnieszka Boryna

Redaktor

Ktoś kiedyś powiedział, że organizm jest jak świątynia, o którą trzeba dbać, bez względu na wszystko. Tak też jest ze zdrowiem. Nic co raz zostało nam dane, nie jest wieczne. Naturalne podejście do zdrowia fascynowało mnie od zawsze. Tym bardziej, że matka natura ma nieograniczoną moc i szerokie spektrum działania. Prowadzę własną poradnię dietetyczną, w której pomagam schudnąć ale przede wszystkim w zdrowy i bezpieczny sposób. Udzielam również praktycznych wskazówek jak dbać o organizm by cieszyć się zdrowiem na długie lata.