Czym jest metoda Weroniki Sherborne?

Czy zdajecie sobie sprawę z faktu, że świadomość własnej osoby i otaczającego świata nie jest czymś, z czym każdy się rodzi? Dzięki predyspozycjom, z którymi przychodzimy na świat, pierwszym doznaniom zmysłowym jakich doświadcza dziecko w łonie matki (np. gdy słyszy jej głos, śpiew, gdy odbiera odgłosy z otoczenia) oraz dzięki kontaktom ze środowiskiem społecznym i indywidualnej aktywności kształtujemy własną świadomość.

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Metoda została stworzona w oparciu o wczesno-dziecięce zabawy przez angielską nauczycielkę tańca i ruchu Weronikę Sherborne. Charakteryzuje ją prostota, naturalność  oraz uniwersalność. Głównym założeniem metody jest rozwój świadomości własnego ciała, usprawnianie ruchowe, dzielenie przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu i dotyku. Stosuje się ją w celu wspomagania rozwoju psychoruchowego dzieci oraz w terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie. Metoda Ruchu Rozwijającego odgrywa istotną rolę w procesie rozwojowym. Podczas prowadzonych według niej zajęć dzięki kontaktom z partnerem oraz całą grupą, dziecko doświadcza wielu doznań płynących z ciała (kinetyczno-dotykowych) oraz przeżyć psychologicznych.

Metoda ruchu rozwijającego
Metoda ruchu rozwijającego

 Charakterystyka zajęć

Metoda Ruchu Rozwijającego jest zbiorem wskazówek. To także inspiracja do tworzenia własnych ćwiczeń czy wymyślania zabaw. W trakcie zajęć dzieci poznają otoczenie, by czuć się w nim bezpiecznie i z łatwością nawiązać relacje z innymi osobami. Ćwiczenia oparte są na twórczym wykorzystaniu ruchu, bliskim kontakcie fizycznym (dotyk), tworzeniu więzi emocjonalnych i budowaniu poczucia bezpieczeństwa. Podobne są do spontanicznych zabaw wieku wczesno-dziecięcego. Zajęcia odbywają się w parach lub w grupie. Jeśli dziecko jest mniej sprawne ruchowo, obecność rodzica lub terapeuty jest niezbędna. 

„Centrum ciała” i „środek ciała”

Dzieci z zaburzeniami rozwoju nierzadko mają trudności z kontrolowaniem swojego ciała. Wynika to z niewystarczającej świadomości poszczególnych jego części.  W metodzie Weroniki Sherborne bardzo ważne są ćwiczenia kształtujące świadomość części ciała, a zwłaszcza środka ciała. „Pojęcia „centrum ciała” i „środek ciała” odnoszą się do świadomości posiadania brzucha/tułowia, co determinuje poprawę koordynacji ruchowej wszystkich części ciała” (Bogdanowicz, Okrzesik, 2012).

Poznaj metodę Weroniki Sherborne

Dziecięce masażystki

Masaż dziecięcy to nic innego jak specyficzna forma bliskości poprzez dotyk. Jest to technika delikatnego głaskania, gdzie najważniejszy jest sam kontakt rodzica z dzieckiem, a masaż ma charakter komunikacji. Rodzice, którzy głaszczą i przytulają swoje dziecko, dostarczają mu miłości i radości. Masaż powinno się wykonywać w skupieniu i miłej atmosferze obserwując reakcje dziecka. Pomaga  odreagować negatywne emocje, ułatwia relaksację i rozwija relacje. 

Korzyści MRR

Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego oprócz tego, że wpływają stymulująco na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka, stanowią też atrakcję i przyjemną zabawę. Metoda zbliża do siebie uczestników, daje im radość, pewność siebie oraz możliwość poczucia się w innej roli niż na co dzień. Nie jest ograniczona wiekiem. Bardzo ważną zasadą jest nieprzymuszony udział w ćwiczeniach, w których mogą uczestniczyć również rodzice! Warto pamiętać, że jest to szansa na pogłębienie więzi oraz lepsze poznanie swojego dziecka i jego potrzeb.

 

Sylwia Kos

Pełnoetatowa mama dwuletniej Heli. Z wykształcenia muzykolog, z zamiłowania muzykoterapeuta. Uwielbiam włóczyć się po targach staroci i dawać przedmiotom drugą szansę. Obsesyjnie wysłuchuję ludzi. Nie potrafię żyć bez muzyki oraz dobrej książki. Obecnie poszukuję nowych możliwości zawodowych. Od niedawna prowadzę bloga nielogiczniekulturalna.wordpress.com

  • de

    Ciekawy artykuł, opiszesz kiedyś, jakie są przykładowe ćwiczenia? Jestem ciekawa, czy w tą metodę wpisuja się także piosenki – coś mi się przypomina z przedszkolnego angielskiego, jakaś piosenka o głowie, ramionach i rękach – w trakcie śpiewania trzeba było pokazywać, ale kompletnie nie pamiętam ani melodii ani słów 😀

    • Women’s World

      Dobry pomysł i dzięki za sugestię 🙂

    • Sylwia Kos

      W MMR można przywitać dzieci piosenką lub na zakończenie zajęć zaśpiewać kołysankę. Muzykę stosuje się też podczas ćwiczeń relaksacyjnych. Jeśli dziecko odczuwa potrzebę zaśpiewania piosenki pozwólmy mu/śpiewajmy razem! Spontaniczna reakcja jest jak najbardziej właściwa 🙂 Wspomniana piosenka to „Głowa, ramiona, kolana, pięty” 🙂

  • Myślę, że w przypadku dzieci każda taka metoda połączona z zabawą to dobry pomysł 😉

    • Women’s World

      Zdecydowanie tak. Sam kontakt z dzieckiem daje bardzo dużo 🙂

  • Uczyłam się o tej metodzie na studiach pedagogicznych. Jestem jest ogromnym zwolennikiem. Podczas praktyk wielokrotnie obserwowałam jej efekty.

  • Świetna sprawa! Moim zdaniem to jedna z podstaw prawidłowego funkcjonowania. Nie da się nie brać pod uwagę tego o czym piszesz, jednocześnie chcąc żyć w harmonii. Każdy maluch powinien tego doświadczyć.